Saturday, 7 February 2015

PENGAJIAN MALAYSIA
MUHAMAD HAIRIE BIN MOHD NASIR
30DLS142039
MUHAMMAD ASYRAF BIN ARZEMAN
30DLAS14F2034
AMIRUL FITRI BIN ADNAN
30DLS14F2030
PENSYARAH : PN. ELYN BINTI MOHD RIDZWAN
(PERISTIWA 13 MEI 1969)


ISI KANDUNGAN
PENGENALAN                                                                                                                      
PUNCA-PUNCA YANG MEMBAWA KEPADA PERISTIWA 13 MEI                                 LAYANAN BERAT SEBELAH OLEH TENTERA JEPUN                                                         
DASAR PECAH DAN PENJAJAH INGGERIS                                                                    
LATAR BELAKANG PENDIDIKAN YANG BERBEZA                                                         
PERTELINGKAHAN PARTI POLITIK                                                                                   
PERASAAN TIDAK PUAS HATI TERHADAP HAK ISTIMEWA
 ORANG MELAYU                                                                                                                 
BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA RASMI NEGARA                                                 
RUSUHAN KAUM 13 MEI 1969                                                                                            
TINDAKAN YANG DIAMBIL AKIBAT PERISTIWA 13 MEI 1969
PENGISYTIHARAN DARURAT                                                                                            
PEMBETUKAN MAGERAN PADA 17 MEI 1969                                                                 
KESIMPULAN                                                                                                                                    
LAMPIRAN                                                                                                                          
SUMBER RUJUKAN                                                                                                             




PENGENALAN
Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berdarah yang banyak meninggalkan kesan
terhadap politik,ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia. Peristiwa 13 Mei sememangnya
bukan suatu peristiwa yang berlaku secara tiba - tiba atau kerana sebab-sebab yang spontan  
tetapi ianya merupakan suatu rentetan kepada sebab-sebab atau peristiwa yang telah berlaku
sebelumnya.Kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu merupakan salah satu faktor yang
turut menyumbang kepada peristiwa 13 Mei.Selain itu kesan peninggalan penjajah Inggeris
juga boleh dilihat sebagai punca kepada peristiwa tersebut. Amalan diskriminasi oleh Inggeris
contohnya telah banyak merenggangkan lagi hubungan antara kaum di Tanah Melayu.

Dari sudut ekonomi peristiwa 13 Mei,banyak meninggalkan kesan yang negetif terrhadap
masyarakat Melayu khasnya dan golongan bumiputera amnya. Pengenalan ekonomi mengikut
ras umpamanya adalah bukti yang jelas kepada persoalan ini. Keadaan ini merupakan suatu
kesan yang nyata selepas penjajahan British.Dasar ekonomi baru yang dirancangkan oleh
kerajaan pada 1971 merupakan satu usaha bertujuan untuk mengimbangi kembali kedudukan
ekonomi dan hubungan antara kaum di Malaysia.



PUNCA-PUNCA YANG MEMBAWA KEPADA PERISTIWA 13 MEI 1969
1.LAYANAN BERAT SEBELAH OLEH TENTERA JEPUN
Masyarakat Tanah Melayu telah dilayan secara berbeza-beza. Masyarakat Cina umpamanya
telah dilayan dengan begitu teruk oleh tentera Jepun berbanding dengan orang-orang Melayu.
Keadaan ini berikutan Jepun yang pernah berperang dengan China sebelum ini menyebabkan
perasaan saling mendendami antara satu sama lain masih segar dalam ingatan. Layanan berat
 sebelah ini telah menyemai perasaan permusuhan antara orang-orang Melayu dan Cina.

2.DASAR PECAH DAN PENJAJAH INGGERIS
Dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan konsep pecah dan perintah merupakan satu
 tindakan yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama ada dari
sudut ekonomi dan juga polarisasi kaum. Umpamanya orang-orang Cina tinggal di bandar-
bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong
dan merekalah sebenarnya memiliki aset yang tinggi dalam ekonomi masyarakat Malaysia.



3.LATAR BELAKANG PENDIDIKAN YANG BERBEZA
Latar belakang pendidikan yang berbeza juga telah dikaitkan sebagai punca yang membawa
kepada meletusnya peristiwa 13 Mei. Hal ini berlaku apabila sistem pendidikan yang wujud di
Tanah Melyu sebelum merdeka terbahagi kepada empat aliran mengikut kaum iaitu sekolah
Melayu, Cina, India dan Inggeris. Kempat-empat aliran ini mempunyai kurikulum yang
tersendiri. Sekolah Melayu menekankan kemahiran menulis, membaca dan mengira sekadar
keperluan peringkat rendah sahaja. Manakala kurikulum sekolah Cina dan India pula masing-
masing berkiblatkan negeri asal mereka, malah buku-buku teks dan guru-guru yang mengajar
juga telah dibawa dari Negeri China dan India . 4 Keadaan ini telah mengukuhkan lagi keadaan
keperibadian etnik yang telah sedia wujud. Sekolah Inggeris pula hanya dapat dinikmati oleh
orang-orang Cina dan India yang tinggal di bandar-bandar sahaja.

4.PERTELINGKAHAN PARTI POLITIK
Dalam pilihan raya 1964 Parti Tindakan Rakyat (Petir) atau PAP Singapura telah turut serta
dalam pilihan raya . Walaupun sudah ada persetujuan antara Tunku dan Lee Kuan Yew
sebagai pemimpin PAP yang tidak akan menyertai pilihan raya itu tidak akan menyertai pilihan
 raya itu . Namun apabila pilihan raya itu berlangsung PAP telah meletak calonnya seramai
sembilan orang.

Bagaimanapun setelah Tunku membuat perisytiharan bahawa beliau tetap mengekalkan
keanggotaan MCA dalam perikatan, 5 maka PAP yang gagal untuk menyertai Perikatan telah
menukar corak kempennya dengan menyerang UMNO dan orang-orang Melayu . Mereka mula
membangkitkan kedudukan istimewa orang Melayu, soal bahasa, malahan taraf bumiputera
orang-orang Melayu turut dipersoalkan tanpa menghiraukan rasa tersinggung orang-orang
Melayu. Sedangkan segala-galanya telah dipersetujuinya sebelum ini . Setelah gagal dalam
pilihan raya, PAP telah menubuhkan Konvensyen Perpadauan Malaysia (KPM) dengan disertai
oleh Parti Progresif Rakyat dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak. KPM juga telah menyebarkan
cogan kata "Malaysia hak orang Malaysia " (Malaysian Malaysia) dengan tujuan supaya hak
istimewa orang Melayu atau bumiputera dihapuskan.






5.PERASAAN TIDAK PUAS HATI TERHADAP HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU
PAP telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puashati terhadap apa yang disebut sebagai
hak istimewa orang Melayu dalam perlembagaan. Mereka mendakwa hak kaum-kaum lain
telah diketepikan kononnya mereka telah tersisih daripada keadilan. Oleh sebab itu menurut
Jomo dalam bukunya "Pembangunan Ekonomi dan Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia,
Isu sebenar yang mencetuskan peristiwa 13 Mei adalah perasaan tidak puas hati terhadap hak
istimewa orang Melayu. Namun hakikat sebenarnya kedudukan taraf ekonomi orang Melayu
adalah terkebawah berbanding dengan kaum Cina .






6.BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA RASMI NEGARA
Isu bahasa juga tidak kurang pentingnya dalam menyumbangkan faktor kepada peristiwa 13
Mei. Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan
Persekutuan telah dibentuk yang antara lainnya menyatakan dengan jelas tentang kedudukan
bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai bahasa rasmi negara. 10 Selepas sepuluh
tahun merdeka kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan bahasa Inggeris dengan
tujuan untuk mengugurkannya daripada status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja
yang diiktiraf sebagai bahasa rasmi. Untuk mencapai tujuan itu, pada 31 Ogos 1967 kerajaan
telah mengadakan pelbagai kegiatan bagi tujuan memperluaskan penggunaan bahasa Melayu .
Antara kempen yang dijalankan ialah Hari Bahasa Kebangsaan , Minggu bahasa Kebangsaan
dan Bulan Bahasa Kebangsaan. Pelaksanaan penggunaan Bahasa Kebangsaan telah
dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpim oleh Syed Nasir bin Ismail.



7.RUSUHAN KAUM 13 MEI 1969
Rusuhan kaum telah berlaku pada 13 mei 1969, terutama antara kaum Melayu dan Cina. Tragedi ini berlaku sebaik sahaja selepas pilihan raya 1969 di mana parti-parti pembangkang, terutama Parti Tindakan Rakyat (DAP) dan Gerakan mendapat kemenangan yang memberangsakan. Walaupun Parti PERIKATAN masih boleh membina kerajaan, namun kemenangan mereka merosot berbanding dengan pilihan raya sebelumnya. Urutan peristiwa ini sebenarnya bermula dengan kempen pilihan raya yang kemudian, apabila diteruskan menjadi perkaumandan peribadi individu-individu tertentu. DAP dan GERAKAN telah mengadakan perarakan secara besar-besaran pada 11 dan 12 mei 1969 yang sesetengahnya adalah tanpa izin daripada pihak polis. Perarakan ini sebenarnya merupakan kesinambungan daripada peristiwa perarakan jenazah yang dilakukan oleh Parti Buruh pada 9 mei 1969 terhadap seorang pemuda Cina yang terbunuh dalam pertempuran dengan pihak polis sebelum pilihan raya. UMNO yang rasa tercabar kemudian turut mengadakan perarakan atas kejayaan mereka menubuhkan kerajaan selepas pilihan raya tersebut.







TINDAKAN YANG DIAMBIL AKIBAT PERISTIWA 13 MEI 1969
PENGISYTIHARAN DARURAT
Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dan ahli Jemaah Menteri telah menasihatkan YDPA untuk mengisytiharkan darurat berdasarkan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Pengisytiharan ini berkuat kuasa serta-merta pada hari yang sama dengan rusuhan tersebut. Melalui Ordinan Darurat yang pertama, YDPA diberi kuasa yang luas ke atas hal keselamatan awam, pertahanan dan ketenteraman awam, perbekalan dan perkhidmatan. Persidangan Majlis Parlimen dan persidangan Dewan Undangan Negeri telah ditunda termasuk pilihan raya bagi Sabah dan Sarawak. Apabila Ordinan Darurat yang kedua diisytiharkan, kuasa eksekutif Persekutuan yang sebelum ini dipegang oleh Timbalan Perdana Menteri, iaitu Tun Abdul Razak Hussein. Beliau harus bertindak di atas nasihat Perdana Menteri (Tunku Abdul Rahman) yang dibantu oleh sebuah gerakan digelar Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang ahlinya dilantik oleh beliau sendiri. Jawatankuasa Gerakan Negeri dan Jawatankuasa Daerah ditubuhkan bertujuan melancarkan program-program majlis ini.




PEMBETUKAN MAGERAN PADA 17 MEI 1969
Bertujuan mengambil alih tugas Parlimen buat sementara. MAGERAN dianggotai Tun Abdul Razak, Tun Dr Ismail (Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri), Datuk Hamzah (Menteri Penerangan dan Penyiaran), Tun Tan Siew Sin dan Tun V. Sambanthan. Pegawai-pegawai kanan kerajaan pula terdiri daripada Tan Sri Abdul Kadir Shamsuddin (Pengarah Perkhidmatan Awam) dan Tan Sri Mohd. Ghazali Shafie (Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Luar Negara). Pegawai-pegawai polis dan pegawai tentera terdiri daripada Tengku Osman Jiwa (Ketua Turus Angkatan Tentera) dan Tan Sri Mohammad Salleh (Ketua Polis Negara) Leftenan Jeneral Datuk Ibrahim Bin Ismail menjadi Ketua Pegawai Eksekutif. MAGERAN berfungsi sebagai pengembali keamanan dan undang-undang Negara; penetu pentadbiran yang licin dan sempurna; dan pengembali keharmonian dan kepercayaan antara kaum. MAGERAN didapati berjaya mengembalikan keamanan kepada negara. Kerajaan berparlimen dikembalikan semula pada 23 Februari 1971.









KESIMPULAN
Peristiwa pahit 13 Mei 1969 bukan sahaja dicatat sebagai sejarah
pertelingkahan kaum yang menggariskan sempadan - sempadan yang harus
diteliti dan dipelihara oleh semua pihak, malah ia turut memaparkan rahsia-
rahsia pembinaan negarabangsa yang mencakupi bidang-bidang politik,
sosial dan ekonomi serta betapa pentingnya integrasi nasional. Andaikata
 petanda-petanda yang diperolehi itu gagal dimenafaatkan sudah tentu cita- cita untuk membina Malaysia sebagai sebuah negara maju dan makmur akan
menjadi bayangan sahaja.

No comments:

Post a Comment